Ergométer

Az evezős ergométer

Az ergométer az emberi teljesítmény mérésére alkalmas eszköz. Leszűkítve a fogalmat a ciklikus sportágak (úszás, futás, evezés, kerékpározás, sífutás stb.) mérőgépeit szokás ergométer jelzővel illetni, pl.: evezős ergométer.

Az ergométer használatának célja a teljesítmény mérhetőségén kívül az adott sportág mozgásanyagának minél jobb megközelítése. Emellett nem mellékes szempont az időjárás és egyéb teljesítményt befolyásoló tényezők kizárásának lehetősége és ezáltal az objektívebb mérés biztosítása.

Felhasználásuk egész éven át, az versenyszezonban kiegészítésként, felkészülési időszakban pedig fő edzéseszközként használják az evezősök. Mivel azon kevés sportágak egyikének a „beltéri” változata, amely az egész test izomzatát megmozgatja, ezért otthoni, illetve egyéb használatkor tökéletes az általános kondíció megszerzéséhez és megtartásához.

Magyarországra először 1987-ben került 8 db Concept2 „B” típusú ergométer, melyet elsősorban – követve a külföldi trendeket – felmérésekre és a téli edzések fő edzőgépének szántak. 1994-től a Koncept Sport Kft. kezdte el forgalmazni ezeket az ergométereket, és haladva a korral az 1990-es évek közepétől a „C” típus váltotta fel a régebbieket, amely az evezősklubokban is teret hódított és manapság is ősztől-tavaszig a legtöbbet használt edzőeszköz. Azóta itthon is nélkülözhetetlen az evezős ergométer és egyre több nem evezős is felismeri e nagyszerű sportszer előnyeit.

Az amerikai gyártmányú Concept2 evezős ergométer a legnépszerűbb és a legjobb a kategóriájában. Egy testvérpár fejlesztette ki az „ős-ergométert” 1974-75 környékén, amely először egy kerékpár hátsó kerekéből és egy evezőpad összeillesztéséből állt. Az 1970-es évek végén már az amerikai evezős válogatott ezeknek a gépeknek a továbbfejlesztett változatán – a kijelzővel ellátott – „A” típuson készült fel. 1981-ben Bostonban tanuló diákok a jó hangulat érdekében megtartották az első nem hivatalos világbajnokságot. Azóta is minden évben megrendezik fokozatosan növekvő résztvevői létszámmal. 1986-ban a továbbfejlesztett „B” modell került a piacra. 1993-ban bemutatkozott a „C” modell, amely minden tekintetben jobban sikerült elődeinél. Többek között abban, hogy könnyen szállíthatóvá vált és még stabilabb is lett egyúttal. Hamarosan a PM1 kijelzőt felváltotta a PM2, melynek PM2+ változatával lehetőség nyílt az evezősgépek és a számítógép összecsatlakoztatására. Ennek köszönhetően manapság már az interneten keresztül is lehet versenyezni. A verseny távja 1997-ig 2500 méter volt, azóta 2000 méter. Kor és súly szerinti kategóriák léteznek, a legidősebb induló – aki sikeresen teljesítette a 2000 métert – 93 éves volt. Ezen kívül nyilvántartanak még 24 órás, 100000 méteres, 42 kilométeres távon egyéni, illetve csapateredményeket. 1985. óta létezik a világranglista, amelybe bárki bekerülhet, aki teljesíti a megadott távot. 1999. óta az interneten on-line ranglista van, ahol mindig a legfrissebb rangsor található.

Az evezős ergométer bemutatása:

Az evezős ergométer levegő ellenállás alapján működik, mely legjobban megközelíti a vízen való evezés érzését. Lényege abban áll, hogy a folyadékot (víz) nem lehet összenyomni, kísérlet – beletenni a tenyeret a vízbe, illetve megütni tenyérrel a vizet. Ugyanakkor az evezőshajó olyan sebességgel halad, amilyen sebességgel a lapát tolla a vízben. Ebből következik, hogy a lapát toll sebességének folyamatosan gyorsulva kell az ún. szabadítási pontig elérnie a maximális sebességét.  Mit is jelent ez lefordítva? azt, hogy csak az az ergométer tudja hatásosan visszaadni az evezős mozgást, amelyen a kifejtett erő nagyságával növekszik az ellenállás is.

Az ellenállás kérdései:

Az ellenállás az evezősgépen a dob oldalán található karral állítható, széles skáláját kínálva az ellenállásnak, növelve vagy csökkentve a beáramló levegő mennyiségét. A nagyobb légbeeresztés (10-es fokozat), nagyobb ellenállást ad és ugyanez fordítva is igaz. Sajnos néhányan összetévesztik a beállítást az edzés értékével vagy a saját erőnléti szintjükkel. Most megpróbálom eloszlatni ezeket a félreértéseket.

„Nagyobb ellenállással evezve hatásosabb az edzés”

Az ellenállás beállítása nem mértéke sem az edzés minőségének, sem a mennyiségének. A beállítás (1-10 –ig) nem a edzésszintre vagy az erőnléti szintre vonatkozik. Az edzés intenzitása a használó által kontrollált, hogy mennyire gyorsítják az ergométer nyelét, amit a kijelző is mér és folyamatosan látható edzés közben. A teljesítményt mutatja a monitor, nem pedig a az ellenállás szintjét. Ahogy az erőnlét és az evezős technika javul, úgy lehet elérni jobb eredményeket. Gondoljunk csak a hajóra. Ha alacsony intenzitással evez valaki, sokáig bírja. Viszont ha gyorsítani akarja a hajót, erősebbeket húz, és ha el akarja érni a maximális sebességet, kifárad pillanatokon belül. A légellenállás is ugyanúgy működik, mint a hajónál a víz.

„Edzéseknél miért ne használjam a legnagyobb erőkifejtést?”

Mert ha súlyemelőkről lenne szó, akkor ők kénytelenek lennének a legnagyobb erejüket használni a súly ellen. Azonban az evezősgép egy cardiovascularis edzőgép, amellyel legalább 10-20 percet vagy még többet kell evezni. Nem kell elfárasztani az izmokat, mielőtt a cardiovascularis rendszer képes lenne a hatásosságot kihasználni. Túl nagy ellenállás hátrányos lehet az edzéstervre, mert csökkenti a leadott teljesítményt, az élvezetét és a hosszát az edzésmunkának. Mindig azt a beállítást célszerű választani, amellyel a legjobb hatás érhető el.

„Akkor miért nem a legalacsonyabb fokozaton (1) lehet a legjobb eredményt elérni?”

Ez abban az esetben volna igaz, ha a ventilátor sebessége közvetlenül összefüggésben lenne a hajóval. Azonban a digitális kijelző sok mindent számít, miközben edzenek rajta. Előrekocsizásnál a kijelző kiszámítja, mennyit lassul a ventilátor. Pontosan kiszámítja a fékeződést azáltal, hogy méri, mennyivel csökkent a kerék sebessége két csapás között. Ezen információk után meghatározza a ventilátor sebességéből a végzett munka mennyiségét és kijelzi a valós teljesítményt a beállított légellenállás mértékétől függetlenül.

 

Az ajánlott ellenállás mértéke: 4-5 körül van.

Skip to content